Ett Stansaabsystem från 70-talet
BTL = Busstrafikledning. En kommentar av Bertil Palmgren
|
|
||
|
|||
I en
tidigare artikel beskrevs BTL-systemet och det efterlystes kommentarer. Bertil var med och utredde några av problemen med BTL. Här redovisar han sin syn varför det inte blev någon fortsättning. Busstrafikledningssystem -
problem |
|||
Orsak till problem. 1. Respons uteblev på order som sändes till buss. Till bussens mottagarantenn kom ordersignalen direkt från Skatteskrapans antenn. Signalen dämpades av huskroppar och ett flertal andra signalvägar som kom via reflexioner mot huskroppar. Detta gjorde att ordersignalen snabbt varierade i styrka. Radiomottagarens automatiska förstärknings reglering (AFR) orsakade att ordern blev förvrängd och därför förkastades. Försök gjordes med ändring av AFRs tidkonstant, med negativt resultat. Bussändarens signal med omsändnings begäran direkt till regionmottagarantenn dämpas av huskroppar. Reflexion mot huskroppar gjorde att multiplar av signal för omsändningsbegäran kom till regionantennen. Begäran om omsändning blev förvanskad och förkastades. 2. Körd vägsträcka uppmättes med ledning av hjulens omkrets. Vintertid slirade eller kanade hjulen. Resultatet blev att uppmätt vägsträcka inte överensstämde med körd sträcka. 3. Almex utrustning som registrerade antal passagerare in och ut ur buss var ej tillförlitlig. Antal passagerare i bussen mellan hållplatser hade för stor diskrepans. 4. Vid hållplats och längs efter linjens sträckning fanns positionsgivare som aktiverades av signal från buss. Aktiveringssignalen från antenn inom centimeterbandet hade en relativt smal lob riktad mot "vägg" på bussens dörrsida. Positionsgivaren sände inom decimeterbandet. När positionsgivaren var utanför aktiveringssignalloben uteblev positionsangivelsen. I omgivningen av positionsgivaren fanns en stor mängd störkällor som störde positionsöverföring till buss. Positionsuppgift var otillförlitlig. 5. Ledningscentralen fick ofta anropa busschaufförer för kontroll av bussposition och antal passagerare. Berättelser om händelser.
BTL-centralen anropade busschaufför och bad
honom på grund av försening till ändhållplats ta nästa avgångstid från
ändhållplatsen. Varför då, frågade chauffören jag står vid ändhållplatsen och
skall strax avgå
enligt tidtabell. Kommentar av Tomas Sjöblom 2010-10-26
Vad roligt att läsa om detta. Sådana är radioproblemen där det är som
värst, idag har man lärt sig att bemästra detta. SL har idag något som
kallas realtidsystem. Kort och gott GSP-positioner + vägmätare på alla
bussar i länet, sänder sedan detta data mm över SL:s tetraradiosystem,
och informationen bearbetas samt presenteras för trafikledare och även
mot skyltsystem mm.
Kolla denna rapport från Movea
http://www.movea.se/TFK%20Rapport%202009_1.pdf
som kort omnämner BTL och redogör för dagens realtidssystem. Ni
Stansaab:are var föregångarna. --
Med vänliga hälsningar Tomas Sjöblom |
|||
Webbansvarigs kommentar: |