Ett Stansaabsystem från 70-talet
BTL = Busstrafikledning
|
||||
|
||||
Det kom ett mejl Häromdagen kom ett mejl från Tomas Sjöblom som jobbar med en nostalgihemsida för radiokommunikation för SL i Stockholm. Mejlet sade ungefär: "Stansaab var med och levererade BTL, finns det nån som kommer ihåg och kan berätta?" |
||||
|
||||
BTL = SL busstrafikledning Jag förmodar att detta projekt var ett av många som skulle diversifiera våra systemleveranser så att det inte bara blev ledningssystem för civil luftfart och militär stridsledning. Systemet gick ut på att få en aktuell bild av bussar i Stockholmsområdet (dvs. i realtid). Baserat på detta kunde sen insatser och omprioriteringar göras. Systemet skulle även rapportera passagerare på bussarna. Runt om i stan sattes det upp elektronik för automatisk rapportering till/från bussar via radio. Stansaab var inte ensam om projektet, det var ett teamwork med bl. a radiofolk från Storno, Almex och folk från SL. Utrustningen som levererades från Stansaab var Censor 932 (med skivminne, bandstation, kassettbandspelare. Som presentationsutrustning på ledningscentralerna användes Alfaskop 3500. Vem som gjorde programvaruutvecklingen har jag inga uppgifter om, men det har kanske du som läser? Projektledarjobbet (har jag för mig) sköttes av Börje Ärlefalk. Troligen var Alf Jelger också inblandad? Jag har förstått att (de numera avlidna) Ingvar Kroon och Gösta Haraldsson också var inblandade. Vem vet mer? Tomas Sjöbloms hemsida "Fordonsradio" Sidan (sidorna) beskriver rätt ingående funktionen hos BTL och man kan läsa de upplyftande och nedslående meningarna: "Vid utvärdering av BTL-systemet visade sig att systemet var företagsekonomiskt lönsamt. Projektet lades dock ner efter ett fåtal driftsår, delvis på grund av politiska skäl". Länk till hemsidan Fordonsradio finns nederst på denna sida. Skrytskriften Skriften "Stansaab - historia - nuläge - framtid" tar upp BTL-systemet på 15(!) sidor (tyder troligen på att företagsledningen var rätt stolt över systemet). Först en artikel som funnits i tidskriften Svensk Lokaltrafik. Artikeln är författad av Owe Ancker och beskriver rätt ingående hela systemet. Där kan man t.o.m läsa om olika enheternas placering i bussarna och att trafikledarnas beslutsunderlag presenterades på Alfaskop 3500. Sen kommer en broschyr på 12 sidor (på engelska), där systemet beskrivs med klatschiga bilder (även här med detaljer på var i bussarna de olika enheterna satt).
Här kan du
läsa de olika sidorna: (inskannade som bilder) |
||||
Hej! Läste just om BTL på hemsidan
och att Du efterfrågade folk som varit med. Undertecknad var en som var
med eftersom vi använde den 3500-varianten som gick mot C932, den som vi
tog fram i minst fyra varianter varav BTL var en. Vad jag minns var det
inte särskilt mycket som var specifikt för BTL men några kodrader var
det nog. Jag minns att jag var med vid
installationen och uttestningen på Munkbron, men (som vanligt?) skötte
sig Alfaskop-delen utan anmärkning.
Olle Hagmansson
kommenterade 2010-11-11: Länkar
/Björn Sölving |
||||
|