Ett besök på Tekniska Museet
Rullboll + Tidig flygradar i Flygvapnet
|
|
||
|
|||
Tre Veteraner åkte till Tekniska Museet Vi lockades av ett Vittnesseminarium "Tidig flygradar i FV" och så ville vi gärna med egna ögon se miniutställningen med rullbollen som SM Eriksson tagit patent på. Rullbollen Miniutställningen har tidigare beskrivits här på Veteranklubbens webb. I utställningen i Sverige-salen (just innan man går ner till alla ångmaskiner, bilar och cyklar) fanns montern på mycket framträdande plats! |
|||
|
|||
Montern berättar att tre personer var för sig utvecklat en mus-rullbollsliknade enhet: SM Eriksson (1959), Håkan Lans (1970-talet) och Douglas Engelbart (1968). |
|||
|
|||
Vittnesseminarium Tidig flygradar i FV Vi var väl ett femtital personer som kommit för att höra om tidig flygradar. Vi fick veta att detta var det 36:e vittnesseminariet i serien ”Från matematikmaskin till IT”. Programmet i inbjudan var ambitiöst, såhär såg det ut: |
|||
|
|||
Sven Scheiderbauer (f.d. chef för Flygmuseet i Linköping) inledde och berättade att Sverige började med radar 1939, det hette då ekoradio. Första operativa radarn var ombord på pansarskeppet Viktoria några år senare. Det hela blev en intressant
föreställning, även om de flesta deltagarna i panelen oftare pratade mer om
personer som betytt mycket för utvecklingen, än om utvecklingen i sig. |
|||
|
|||
Det var intressant att höra mångas erfarenheter och dom stora svårigheter som fanns. Man skulle även tidigare spara pengar varför bara ett av fyra flygplan utrustades med radar. Men det hände ofta att just det flygplanet var ur drift. Radar gjorde att natt förvandlades till dag med stora förändringar i taktik och metodik. Ett gemensamt drag fann jag i nåt som många talare underströk. Det var samma som jag hört på tidigare vittnesseminarier och även från utvecklingen av "våra" produkter: Man jobbade förut tätt ihop som beställare, leverantör och användare. Produkterna tjänade på det. Men nu för tiden är det ofta vattentäta skott mellan beställare, leverantör och användare, allt beskrivs i specifikationer/avtal.
Talarna var lite ojämna, alla hade inte samma
klara, medryckande och imponerande talekonst och kunskap som Sven Olof
Olsson (chef för Flygvapnet 1982-1988). |
|||
Webb-ansvarigs kommentarer: - Läs mer om tidig radar - En källa att ösa ur: Försvarets Telehistoriska samlingar |
|||
Rättelse av ett felaktigt namn i bilden med deltagarna på vittnesseminariet.
Rätt namn är Kjell Tibermo längst till höger före ordföranden/moderatorn.
Länken till tidig radar är också rättad.
2023-07-31 Mats berglind
|