6 Veteraner åkte båt i Wales...
...en
hel vecka i början av september 2006.
En rapport i text och bild av Björn Sölving
|
Björn Sölving |
|
Toscana förra året
Förra hösten gjorde Gourmetklubben en lyckad resa till Toscana, som har
beskrivits på denna länk. I år blev det en
kanalresa i Wales, England. Vi var 8 från Gourmetklubben nu förstärkt med
Veteranklubbens President Rolf med hustru. Summa 10 personer.
Vi flög till Manchester sen stortaxi till Wrenbury.
Båtar i kanaler
Vår arrangör "Lasseresor" (läs Lars Sjöberg) var även i år en uppskattad
anordnare av alla resor och bokningar. Det blev två låååååånga båtar med 5 i
varje båt. Han hade valt den bästa delen av kanalsystemet, dvs Wrenbury -
Llangollen. 4 mil enkel resa fågelvägen, lagom för en vecka fram och
tillbaka.
England har ett omfattande kanalsystem som byggdes i slutet på 1700-talet!
Då förstod man att transporter mellan olika orter var ett måste för all
utveckling. Kanalerna täcker större delen av England och går bl.a. även in i
London. Kanaler med båtar dragna av hästar var mode just då. Problemet var
bara att några årtionden senare utvecklades järnvägen som snabbt tog över
alla transporter! (Jämför Göta Kanal i Sverige.) Idag används
kanalerna för turism och rekreation.
Här vår båt (längd 20 meter, bredd 2 meter). Båten var "lyxutrustad" med bla
gasspis, kylskåp, mikrovågsugn, kaffebryggare, TV, DVD-spelare, 220 volt,
vattenburen centralvärme, dammsugare, två toaletter(WC)/duschrum med varmt o
kallt vatten, två separata sovrum och kök med dinette (matplats). Dinetten blir på
natten en dubbelsäng. Båten drevs av en dieselmotor. Normalfart ca 3
miles/timme dvs normal gånghastighet för en man/kvinna!
Vi fick en kort introduktion de första 20
minuterna och innan avfärd
fick vi se en videofilm om slussmanövrering.
|
|
Slussar
Sträckan (enkel resa) hade 12 handmanövrerade slussar, som vi fick sköta
själva, ibland med hjälp av mötande båtar. Dessutom fanns det tunnlar och
två spektakulära akvedukter. Slussningen var lite knepigt till en början men alla
våra slussvevare lärde sig snabbt hur man tömmer/fyller en sluss och
öppnar/stänger slussdörrarna. Alla
slussar på vår sträcka rymde bara en båt (med ca 15 cm på var sida).
Det fanns även broar (se bilden ovan) som ibland måste vevas upp och ner.
|
|
|
Akvedukter
Det mest spektakulära på sträckan var två akvedukter, dvs vattenrännor högt
över land. Den största heter Pontcysyllte aqueduct och byggdes 1795-1805.
Ett enormt byggnadsverk som består av en 300 meter lång vattenränna och
gångbana 42 meter över dalen och en flod. Intressant känsla att styra när
det var 42 meter till marken. Kanten till vänster var ca 10 cm bred!
Pontcysyllte aqueduct
Landskapet
Mestadels gick kanalen genom ett mycket omväxlande och vackert landskap med
höga kullar och djupa dalar. Båten gick så sakta så att det var god tid att
beundra utsikten och till och med att promenera bredvid båtarna. Ibland gick
kanalen inne i byar invid hus. Och så hade vi sån tur med vädret och blev
t.o.m solbrända.
|
|
|
Kanalen rymde oftast två båtar i bredd, men på många
ställen var det bara plats för en båt. På ett ställe fanns denna skylt.
Det konstiga språket är gaeliska som pratas av en liten minoritet i
Wales.
Vi skickade en spejare i förväg...
|
|
|
Mat, öl och fest
Det fanns gott om pubbar utefter kanalen och alla var tydligt utsatta på
kartan.
Nästan varje lunch och många middagar åt vi på närliggande
pubbar, som alla
hade anor från "medeltiden".
Den engelska maten var vi lite avvaktande inför. Men den var ganska bra
även för en "gourmetklubb". Bättre än väntat! Och ölet smakade gott!
Lasse (han med Lasseresor) fixade även ölen.
Sen gick vi alla till våra
båtar och lyste med våra ficklampor, det var ju
helmörkt på kvällen. Ofta blev det lite vidare festande i vår stora båt.
Vi som var med
|
Från
vänster: Björn Sölving, Rolf Karsvall, Karin Karsvall, Kerstin Blom,
Martha Pettersson, Maria Palm, Kerstin Sjöberg, Anita Sölving.
Sittande från vänster: Lars Sjöberg och Kjell Pettersson.
Alla mycket nöjda!
Slutkläm
Allt var bra! Båtarna, kanalerna, maten, vädret(!), utflykter (vi
åkte museijärnväg med ånglok i Llangollen), kamratskapet,
arbetsfördelningen (Rolf och jag körde oftast vår båt).
Speciellt dom som hade lite svårt att gå långa sträckor tyckte att
det var toppen. Bara sitta stilla och låta landskapet sakta glida
förbi.
Det enda som jag upplevde negativt var sängbredden. Bara 65 cm! Men
efter några nätter gick det också.
Mitt råd: Har du funderat på en sån här resa? Slå till! Lättare än
du tror att manövrera båten efter lite övning. Det blir en
upplevelse för livet!
(Men säkerhetskontrollen på flygplatserna var rigorös och
tidsödande, många blev av med cerat, cremer o.s.v. i handbagaget.)
/Björn Sölving
2006-08-19
Digitalfotografer: Kerstin Blom, Rolf Karsvall, Lars Sjöberg och
Björn Sölving. Det blev tot ca 1700 digitalbilder! |
|
|
|
|
|