Sovjethotet mot Norden
Åter till litteraturförteckning
Författare:
Dragan Jovius (1984) 349 sid
Boken behandlar bl.a östagenternas verksamhet, militär obalans på norra flanken,
sovjetiska kontakter med fredsrörelser i Sverige, öststatsägda TIR-bilar
som redskap för spionage och Moskvastyrt industrispionage.
I kapitel 6:
Teknologiöverföring till östaterna. Ständig brist på västerländsk teknologi
nämns ett antal svenska och internationella företag som säljer teknologi.
Ett avsnitt
Luftfartsteknologi till Sovjet (5 sidor) beskriver TERCAS-projektet.
Några citat:
"Genom ett avtal 1975 mellan det sovjetiska KGB-kontrollerade företaget ELORG och dåvarande Stansaab (efter 1978 Datasaab)
köpte det halvmilitära flygbolaget Aeroflot ett flygtrafikledningssystem som fick namnet TERCAS."
"Enligt avtal mellan Datasaab och Aeroflot utbildades omkring 200
blivande instruktörer för lufttrafikledning."
"Extraktorn, som finns monterad i anslutning till radarn, är en rätt
komplicerad elektronisk enhet som måste trimmas på platsen före användningen.
Extraktorns uppgift är att ta bort (extrahera) allt som är
ointressant och endast släppa fram det naturliga radarekot av ett föremål."
"Enligt licensgivararen USA skulle primärradarextraktorenhet
inte
ingå i systemet."
"Först sedan TV-Aktuellt avslöjat uppgifter ... började industridepartementet
och andra berörda myndigheter intressera sig för affären."
"I en senare utredning, som genomförts av Datasaabs nya ägare LM Ericsson,
fastslogs att Datasaab i strid med avtalet med det amerikanska handelsdepartementet
har levererat utrustning som kan användas för militära ändamål".
"När den amerikanske försvarsministern Caspar Weinberger besökte Sverige i oktober 1981 var eletronikutrustningen
det viktigaste samtalsämnet."
(Boken finns i Veteranklubbens Arkiv.)