|
||||
|
||||
Ett av våra kvarvarande ledningssystem på Arholma Den 2/8 åkte Lars Åke Nilsson och undertecknad med hustru till Arholma för ett besök på den numera nerlagda anläggningen Arholma batteri samt att på hemvägen avnjuta ångbåtsbiff med tillbehör. Det var första dagen efter den varma perioden så vädret var mulet och temperaturen ca: 17 grader och regnet hängde i luften. |
||||
|
||||
Från Norrtälje Färden startade från Norrtälje med s/s Blidösund, en nästan 100 år gammal koleldad ångbåt. Fartyget byggdes vid Erikbergs varv i Göteborg och var färdig 1911 beställare var Blidösunds aktiebolag. Priset var 132.000 kr och Jungfruturen startade 4 mars 1911. Hon kom till Skeppsbron två dagar senare, och vidare till Blidösund under stor pompa och ståt. Föreningen s/s Blidösund med ca 3000 medlemmar stöttar i dag verksamheten för att den ska gå runt och dom söker fler medlemmar. se vidare på Internet http://www.blidosundsbolaget.se/ Resan startade kl. 09 och vi anlände till Arholma ca 11 något försenade. För att besöka anläggningen delades vi in i grupper om 17 st. personer i varje grupp. Vi hade därför lite tid att besöka båken och kyrkan och lite andra sevärdheter. Arholma batteri Arholma batteri är insprängt i berget och färdigställdes 1961 och avställdes 1992. 342 personer var verksamma på anläggningen. 1/3 på den närbelägna ön Ovanskär och resten på Arholma. Anläggningen hade 2 dieselgeneratorer om 30 KVA. Anläggningen kunde drivas med enbart en generator. Anläggningen var självförsörjande i en månad med allt som behövdes mat, vatten, diesel, osv. Köket tillredde mat för samtliga, även Ovanskär. Matsalen på Arholma utspisade 110 man samtidigt, så dom åt i skift. På samma sätt sov dom i skift. Det var mycket trånga sovutrymmen för 110 man åt gången. Barackerna utanför anläggningen har nu blivit vandrarhem med café. Statens Fastighetsverk äger anläggningen men den arrenderas ut. Visningen av anläggningen, som numera är ett museum, sker från midsommar till mitten aug. övrig tid enligt överenskommelse. Priset är det överkomliga 80 ”Lusidorer”. Visningen Visningen startade med en film om varför anläggningarna kom till under det kalla krigets tid. Arholma batteris huvuduppgift var att försvara kusten längs Ålandshav och även bl.a. hamnen i Kappelskär. Tillsammans fanns i området 14 överlappande samverkande kanoner med olika kaliber. Arholmas norra batteris kanoner var på 10,5 cm. Efter det visades en portabel mätstation med laserinmätning av mål som vid siktigt väder kunde användas mot eventuell fiende. Sedan visades mätstationen Arte 724 som fick sin information från en eldledningsradar. Vårt stridsledningssystem STRIKA-85 Vid batteri Arholma finns bevarat ett av våra ledningssystem STRIKA-85 (STRIdsledning i KustArtilleriet), som vi under vår Ericsson-tid levererade till Marinen. Strika systemet användes för ledning av hela bataljonen med ingående batterier. En gemensam lägesbild sammanställdes på information från ett stort antal olika sensorer och mätstationer i området. Lägesbilden utgjorde underlag för beslut om insats. Manöverbordet för Strika-systemet Strika-systemet, som funnits runt den svenska kusten, har varit omfattande med totalt över 50 olika data-samverkande system, och med över 500 arbetsplatser. I varje Strika-central ingick bl.a. två av våra välkända Censor 932-datorer och vårt grafiska presentationssystem DS86 (”PPI”). I varje central ingick arbetsplatser för 2 till 6 operatörer.
Sinnrikt matningssystem Applåd till vår guide för en
proffsig visning. Se vidare http://www.arholmanord.se/
Webbansvarigs kommentarer: Lars Göran Mattson är medlem i Veteranklubben Alfa. Erik XIII betyder Veteranklubbens trettonde hedersmedlem Erik Åhman. Från Veteranklubbens webb: - Andra museér med "vår" utrustning - STRIKA-återträff - Strika på KA4 - Här ett annat fort: Siaröfortet På annan web: - Batteri Arholma - Stockholms Läns Museum |
||||
|