Teknikresan 2006 21-23 september
Vi besökte Robotmuseet i Arboga, Rundradiomuseet i
Motala, Radiomuseet i Jönköping,
Aeroseum i Säve (Göteborg), Maritiman i Göteborgs hamn och
KA4-museum på Käringberget i Göteborg.
|
|
||
|
|||
Del 1 av 5: Hur det började Förra året gjorde Veteranklubben en Teknikresa till Linköping för att titta på IT-ceum och Flygvapenmuseet. Det var lätt att samla tillräckligt många deltagare. Vi åkte egna bilar och det hela var en dagsutflykt. (Se http://www.veteranklubbenalfa.se/veteran/05q1/050221.htm) Endagsresan blev mycket lyckad och i år var det dags att testa om en längre resa skulle samla tillräckligt antal deltagare. Göteborg har många intressanta museer med anknytning till vår tidigare verksamhet. Men en resa till Göteborg kräver två övernattningar, skulle det funka? Skulle tillräckligt många ställa upp med egna bilar? Jodå, efter mejl till alla medlemmar i Veteranklubben och ett utförligt program på hemsidan, så började anmälningarna droppa in. Jag hade valt ut några museer som jag gärna ville besöka. Erik Åhman hade planerat besöken på Maritiman (fartyg) och KA4 (KA= Kustartilleriet), där många av hans tidigare projekt nu gått in i musei-stadiet. Tack vare Eriks personkontakter gick det som på räls! Robotmuseet Första besöket (på väg till Göteborg) var Robotmuseet i Arboga. Här hade jag varit tidigare (länk se nedan). För mig var det Stril-delen som var mest intressant och nu var den utökad! Vi hade tur, en guide för robot-delen och min bekant Antero Timofejeff som guide på Stril-delen. Guiden Erik Nilsson pratade länge om V1 (tyskarnas vedergällnings- vapen under andra världskriget), men här visar han en försöksrobot för flygplanet Lansen. Från vänster: Jan Persson, en skyltdocka, Rolf Karsvall, Jangunnar Rönnlund och guiden. Man blir imponerad över hur många olika robotar som tagits fram genom tiderna, ibland i Arboga. Många köptes från USA. Guiden demonstrerade de olika roderservon som styrde roboten medan Veteranerna intresserade tittar på. Leif Jonsson i bakgrunden ser dock lite fundersam ut.. Så var det dags för Stril-avdelningen, där hade man fått ett nytillskott från en LFC-central (Marconi-tillverkad): Leif Mårtensson lyssnar när Antero Timofejeff berättar om LFC. I ett rum bredvid fanns det utrustning alla kände igen. Många av oss pekade på nån liten detalj och berättade: "Just denna har jag gjort" eller "Tänk vad vi hade problem med denna grej". Eller: "Vad är detta, den fanns inte på vår tid?". Men Antero kunde svara han var ju en gammal Stril-operatör (radarjaktledare). Det är ett manöverbord för rrjal (radarjaktledare) från våra levererade RGC-centraler med datorn Censor 932 (Rrgc/F). Antero berättade att man kunde ge order till jaktplan från operatörsbordet. (Aha, vårt projekt Flugan, en del i Styrdatasystem, tänkte jag då.) Dom hade skaffat en samling flyginstrument och nu skulle dom kanske försöka bygga en överföringslänk mellan operatörsbord och flyginstrumenten. Här fanns flyginstrumenten: Visste vi hur man gjorde? Jo, kanske! Jag lovade att överlämna problemet till en av våra specialister. Bakom flyginstrumenten, lutad mot väggen, står ett "idé-embryo" till en viktig komponent i Alfaskop. Det är ett fördröjningsminne som användes för att lagra data i tidiga LFC. Därifrån fick SM Eriksson idén till att lagra data för Alfskop och sen presentera på en TV-monitor. Motala rundradiomuseum Sen åkte vi till Motala för att titta på långvågssändaren som blivit museum. För att se det måste du klicka här. 2006-09-28 /Björn Sölving Ett tidigare besök på Robotmuseet Länk till Robotmuseet En bok om Styrdatasystemet Handlar mycket on vårt Styrdataprojekt "Flugan", och även om våra PS-08- och RGC-centraler." En kväll i Flugans tecken |
|||
|