Från F8 till SRT
och EricssonRune
Winter berättar lite om sina minnen.
|
|
|||
|
||||
Mitt första jobb Mitt första jobb efter plugget var som posttjänsteman inom postgirot. Men mitt stora fritidsintresse var amatörradio, och naturligtvis ville jag ta amatörradiocertifikat, som fordrade dels kunskaper i radioteknik, trafikkunskap och Q-förkortningar, dels att kunna telegrafera i en viss takt, beroende på certifikatklass. Telegrafikunskaperna lärde jag mig 1950 i en kurs på Arméns Signalskola som låg i Marieberg. Radiotekniken tänkte jag lära in i en kurs i SSTA. (Jag fortsatte sedan av bara farten till ingenjörsexamen.) Värnplikt Nåväl 1953 skulle jag göra min värnplikt, vilket skulle föregås av mönstring. Efter diverse prov fick vi skriva in våra intressen och utbildning. Själv kunde jag ju morsetelegrafering och radioteknik och var dessutom medlem i FRO, samt innehade amatörradiocertifikat, så det var ju ingen tvekan om var jag skulle hamna. Trodde jag. Vi fick under mönstringen ange önskemål om vilket vapenslag vi i första hand ville bli placerade inom. Jag skrev: I första hand FRA, i andra hand Signaltrupperna. Så blev det dags att infinna sig i ett rum med ett långt bord, kantat med militärer av olika rang. Längst bort vid kortändan tronade en barsk major. Han tog upp mina papper ögnade igenom dem, gjorde anteckningar och muttrade något då och då. Så förkunnade han: Posttjänsteman! FLYGET! Jag begrep inte vad mitt jobb inom posten hade med flyget att göra, men senare förstod jag att han hade skämtat med mig, och hade ett specialjobb utstakat för mig. F8 Jag hamnade på Kungliga Svea Flygflottilj F8 Barkarby (numera nedlagd och omvandlad till köpcentrum). Efter en månads harvning och inlärning av gradbeteckningar blev vi uppdelade i de olika funktioner som vi var utsedda till: flygmekaniker, vapenmekaniker, säkerhetsmaterielskötare etc. och därefter utbildade i våra funktioner och utplacerade på flygdivisionerna. Själv var jag utsedd till elmekaniker på tredje divisionen. Det visade sig att endast en värnpliktig per division fick detta jobb, som visade sig vara både intressant och synnerligen ansvarsfullt. |
FRO = |
|||
|
||||
Även en del modifieringar som byte av manöverutrustning, instrument och givare ingick i våra jobb. Det gällde att vara noggrann och inte glömma något verktyg i förarkabinen!
Jag minns ett litet misstag en av skådespelarna gjorde, som vållade en del skratt bland oss åskådare. På ena vingen på 29:an satt ett spetsigt pitotrör (givare till fartmätaren). På detta rör satt alltid ett skydd när planet stod på marken, då pitotröret satt i ögonhöjd. Detta skulle naturligtvis dras av innan planet skulle taxa ut till start. Skådespelaren, som skulle föreställa flygare, skulle säga till en försumlig mekaniker att han glömt att ta av skyddet. Det bar sig inte bättre än att han skrek till mekanikern: Du har ju glömt att ta bort pitotröret! (Omtagning!) |
||||
|
||||
|
||||
Webbansvarigs kommentar: - Det kom en kommentar från Göte Wiklund:
Hej. Det är en trevlig
berättelse som Rune skriver. Jag vill därför berätta att 1956 gjorde jag
värnplikten på F4 3:e divisionen dvs. Gula divisionen. Jag var också elmek. I
den vevan bytte F8 från J29 Tunnan till J34 Hawker Hunter och J29 skickades
till F4. Vi tog emot de flygplan som använts vid filminspelningen. Flera av
planen hade kvar dekaler från filminspelningen. Ett sådant festligt
sammanträffande. MVH. /Göte Wiklund
|
||||
|