Besök på IT-ceum och Flygvapenmuseet
2005-03-
06: Del
2

En liten rapport i text och bild av Björn Sölving

För del 1, IT-ceum: klicka här

 


Björn Sölving


Så var det dags för Flygvapenmuseét

Efter lunch gick bilarna till Malmslätt. Just utanför ligger Flygvapenmuseet. Föredömligt skyltat!

Utanför stod mängder av flygplan översnöade. Bland annat DC3, Catalina, Draken, Viggen.
 

Utanför finns även en Draken som man får provsitta (vid tjänlig väderlek). I den  kan man se vår Flugan-mottagare!

Erik Åhman var ansvarig för eftermiddagsbesöket och hade vidtalat Ronny Perfect att vara vår guide. Inne i de två stora museihallarna fanns nästan alla flygplan som funnits i flygvapnet.
 


Ronny Perfect visste allt om dom gamla flygplanen. Här en raritet (Nieuport IVG, tillv omkring 1911) med roterande cylindrar. Bensin och el för tändstiften matades in bakifrån via propelleraxeln.
 


Ronny hade många historier om de gamla flygplanen. Här berättar han nåt roligt för Curt Dahlgren om den gamla Albatros 120 (Sk 1). Albatros användes som spanings- och skolflygplan av Armén och Flygvapnet 1915-1929.
 

 
Vissa flygplan saknades i museets samlingar. Vad gör man då? Jo, man lokaliserade en Saab B18 som nödlandat på isen i Härnösands hamn. Planet sjönk och låg 33 år i vattnet innan det bärgades 1979. I museet bygger man sen upp planet  igen med hjälp av gamla flygentusiaster och skickliga plåtslagare. Restaureringen pågår fortfarande.
 



Detta var det enda föremålet med anknytning till "Stril" som vi såg i utställningshallarna. Det var en tidig radarstation i Sverige, radar kallades då för eko-radio.
ERIIIb kom från England 1944. 

 

Nu kom eftermiddagens höjdpunkt!

Men vi visste att Flygvapenmuseum hade mycket mer än vad som fanns utställt. Erik Åhman hade för några år sen donerat en hel del prylar med Stril-anknytning. Erik hade förmått Ronny Perfect att visa oss lagerlokalerna med all övrig flygvapenutrustning.

Några 100 meter från huvudbyggnaden låg ett jättestort magasin som också var en flygverkstad. Magasinet var ett jättestort höglager, där man samlat allt, allt från flygvapnet.

 



Rolf Karsvall har här hittat ett manöverbord från RGC.


Och där uppe under taket fanns just Erik Åhmans Historiska Samlingar i tre pallboxar.


Bland alla motorer fanns denna motorcykel som Hans Philip
hade egna nostalgiska minnen från.


Mer från Rgc.
 

Överallt fanns det utrustning!  I flera våningar! Alla blev vi imponerade av hur mycket man sparat, men hur skall allt någon gång kunna visas? Och dessutom kommer det hela tiden "nytt" till museet.

Vi fick veta att den upplockade (tidigare nedskjutna) DC3:an skall ges en egen utställning under en av utställningshallarna. Redan nu hade man några föremål utställda från DC3:an.

Stort tack till Ronny Perfect!

Det var verkligen en väl använd heldag!

På förmidddagen besökte vi IT-ceum. Klicka här om du vill läsa om besöket.

/Björn Sölving
2005-03-06


Några intressanta länkar:
- Flygvapenmuseums officiella hemsida
- Fler bilder från Flygvapenmuseum

- Kronologi över flyget i Sverige (med bl.a ERI, ERIIb, ERIIIb)
- Artikel om Flugan på Veteranklubbens webb