Tisdag-Onsdag denna vecka var
jag till ett möte på Gotland, fick ett par minuter över i väntan på
färjan, kikade in på Visby:s Flygmuseum. Att man här hade gamla
flygmaskiner var jag klar över, b.la. en J32-Lansen. Jag har ca: 50
timmar i baksits som tekniker vid kontroll flygningar, i A32-Lansen, F6
Karlsborg, det blev ju ett kul återseende. "Meeeen", att man
hade en manöverpulpet med 3 st STR/Stansaab PPI:er, (se foto, 841:er ??)
övergick mitt förstånd. Utfasning av gamla system är helt, OK, men att
möta dem på "MUSEUM", det var för mycket. Nu går jag hem och
gräver ned mig.
Förmodligen var det dessa "PPI:er", som jag själv startade
upp på Gotland för en hel bunke år sedan.
Historien var rätt kul. När jag startade upp dem, upptäckte jag att det
var ett stort "Noll eko", alltså en stor blaffa i mitten på
skärmen, som jag inte kunde justera bort. Vad gör men när man står
alena man i värden, och inte har flera "kondingar/motstånd",
att bygga ett par "RC-kretsar" (tidsfördröjningar) av. Max
Köler på "Labb", var ju Gotlänning.
"Hej Mats, jag behöver lite kondingar/motstånd, var köper jag det
på Gotland ??" "Jo du, jag har en gammal kompis i Luftvärnet,
kontakta honom, han är materielförvaltare så han kan säkert hjälpa
dig". Jag kontaktar killen, väljer ut en bunke komponenter, och
ställer en mycket dum fråga. Hur mycket kostar detta och hur skall jag
betala ?? Här möttes jag av en mycket tom blick, "Militären kan
inte sälja reservdelar, man kan bara förbruka" !!! ???
Efter ett mycket långt funderande, och säkert ett inre slagsmål med sin
moral, sade killen. "Göm komponenterna så ingen ser dem, och tala
inte om för någon var du har fått dem ifrån, kör". Nästa gång
jag kommer till Visby skall jag öppna en av monitorerna och kika om det
inte finns en hel bunke kondensatorer och motstånd, "klistrat
fast" på kortkontakten. (Tänk om CK-Nisse hade kommit förbi på
ett av sina oanmälda besök, Phuha), men nu är det väl preskriberat.
Som "driftsättare", var det med att vara kreativ, och finna på
nya lösningar, det var väl det som gjorde jobbet så spännande. Man
får heller inte glömma den praktfulla uppbackningen vi fick från Veddestavägen,
glömmer alldrig "pigerna i växeln" de gjorde ett fantastiskt
arbete för att finna de kolleger som vi behövde hjälp ifrån.
I övrigt så skall jag säga tack för ännu en kul Ålands tur, och ett
sedvanligt gott arr.
Vi Ses
/Leif Jonsson "Halv Dansken"
|
På Visby Flygmuseum
(klicka på bilden) |